MICET Daily Streaming

Rasuah Dalam Kampus?

Oleh Irwan On 11:39 PM

Semangat juang yang tinggi wakil Jawatankuasa Perwakilan Mahasiswa dalam melaksanakan tugas-tugas mewaikili mahasiswa MICET adalah disanjungi jika mereka melaksanakan hak mahasiswa dengan sebaiknya. Adakah ini akan berlaku sampai bila-bila?

Persoalannya sekarang adakah ia benar-benar dalam melaksanakan tugas-tugas mereka yang diamanahkan mahasiswa dalam pilihan raya kampus tempoh hari. Pemilihan adalah ditentukan oleh mahasiswa pada 17 Oktober 2008 dengan mengundi calon-calon yang mereka anggap sesuai untuk membawa isu-isu mereka.

Sebelum pilihan raya kampus berlangsung, pelbagai slogan dan manifesto yang dilaungkan oleh calon-calon yang bertanding dan ada yang mengatakan ‘kami akan laksanakan tugas dengan sebaiknya dan kami tidak akan dipengaruhi oleh pihak HEM (Hal Ehwal Mahasiswa).

Setelah beberapa bulan berlalu, JPM masih gagal melaksanakan ‘tugas-tugasnya’ dengan baik kerana masih lagi ada segelintir perwakilan merebut jawatan paling tinggi. Mereka terlalu mementingkan hak mereka daripada hak mahasiswa sehingga berlaku krisis kepimpinan dalam JPM itu sendiri. Bagaimana nak membela hak mahasiswa dikala ada krisis kepimpinan JPM itu sendiri?

Mungkin ada yang masih baru dalam melaksanakan tugas ‘besar’ ini. Itu tidak mengapa kerana boleh diperbaiki dari semasa ke semasa. Membentuk organisasi baru bukanlah mudah tetapi tidak mustahil. Segala peraturan dan perancangan haruslah seiring dengan matlamat agar tidak berlaku perselisihan faham.

Apakah fungsi JPM dalam melaksanakan tugas-tugas? Ada beberapa ahli JPM itu sendiri kadang-kadang mempunyai masalah antara satu sama lain. Apakah perancangan mereka diatur agar tidak lantang bersuara dalam membawa isu-isu pelajar? Siapakah ‘mastermind’ dalam percaturan ini sehinggakan ada yang ‘dikondem’ untuk tidak mendedahkan kelemahan pihak HEM. Adakah JPM berfungsi untuk HEM atau mahasiswa? Anda dapat menilainya.

Category : edit post

0 Response to "Rasuah Dalam Kampus?"

Post a Comment

IP Anda

IP

Tetamu

About Me

Followers