MICET Daily Streaming

Mana Maruah?

Oleh Irwan On 12:48 PM

Sebahagian pelajar MICET yang beragama Islam berpakaian tetapi telanjang dan kadang-kadang ada yang berpakaian seperti memakai baju adik. Mungkinkah mereka berkongsi pakaian dengan adik sehinggakan terpaksa memakai pakaian yang ketat lagi sendat? Mungkin Islam hanya pada nama sahaja. Kalau pada nama itu tidak hairan tetapi iman dan amal itu lagi penting dan perlu dititik beratkan.

Mungkin bagi mereka ini adalah trend atau hak asasi mereka tetapi mereka tidak fikir akan hak asasi ini hak siapa. Siapa yang menciptakan mereka pun mereka tidak sedar? Kata mereka kubur ini masing-masing tetapi siapakah yang akan mengusung mereka ke kubur kalau bukan orang ramai? Kalau masa hidup menyusahkan orang, mati pun akan menyusahkan orang. Mereka tidak sedar mereka dilahirkan dalam keadaan hina dengan hanya setitis air mani yang mana ayam tidak patuk itik tidak sudu? Hina tak kita? Sedarlah manusia kejadian kita adalah hina kecuali kita sedar akan kewujudan yang Maha Esa.

Ajaran mana yang perlu kita ikuti kalau bukan junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w. Apa yang dibawa Rasulullah itu cukup sempurna dan juga adalah yang terbaik sebagai ikutan sebagai seorang umat Islam serta untuk mendidik umat Islam agar tidak sama dengan orang bukan Islam. Cara berpakaian, makan, tidur dan sebagainya. Semuanya kita perlu ikuti. Dalam petikan ayat Al-Quran ada menyebut pasal pemakaian.

“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
Surah al-Ahzab: 59


Perlu diingat bahawa siapa yang layak untuk melihat aurat kita. Petikan ayat Al-Quran ini menerangkan segalanya:

“Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.”
Surah an-Nur: 30


“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.” 
Surah An-Nur: 31


Setiap kejadian Tuhan telah ditetapkan tetapi kita disuruh untuk berusaha melakukan kebaikan. Pengampunan Allah itu lebih besar Cuma kita yang tidak pernah bersyukur dengan apa yang dimiliki. Lagi sombong ada la. Tuhan hanya berikan kita pinjaman sementara dan akan tiba masanya kita harus memulangkannya semula kepada penciptaNya. Hanya masa yang membezakan siapa yang harus memulangkan pinjaman tersebut. Sama ada bayi yang baru lahir, golongan remaja, ataupun orang tua. Semuanya akan mati. Kebaikan dan keburukan seseorang itu telah diketahui oleh penciptaNya. Sama ada lelaki ataupun perempuan. Ayat Al-Quran bermaksud:

(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.
Surah an-Nur: 26


Semua kejadian adalah ditentukan olehNya tetapi apakah tindakan kita untuk bertemu denganNya suatu hari nanti? Layakkah kita ke syurga atau sebaliknya. Fikirkanlah.


Category : edit post

0 Response to "Mana Maruah?"

Post a Comment

IP Anda

IP

Tetamu

About Me

Followers