MICET Daily Streaming

Apa Motif Kad Aktiviti Pelajar?

Oleh Irwan On 1:46 AM

Apakah tujuan sebenar kad aktiviti diedar kepada mahasiswa? Apakah kepentingan kepada mahasiswa? Kenapa kad tersebut perlu dijelaskan sebelum cuti pertengahan semester? Kenapa terlalu awal kad tersebut dikutip?

Kampus baru dibuka baru 2 bulan tetapi kenapa kad aktiviti perlu dihantar segera kepada penyelia asrama sedangkan masih banyak aktiviti yang belum berlangsung pada semester ini. Tindakan ini menimbulkan tanda Tanya kepada sebahagian mahasiswa untuk pendaftaran asrama sesi Julai 2009.

Salahkah kad aktiviti ini dikutip pada akhir bulan Mac kerana bulan Mac masih ada program yang besar seperti Maulidur Rasul, Forum, Bubur Lambuk dan sebagainya yang berkaitan dengan aktiviti pelajar. Semua ini merupakan program atau hanya sekadar pelengkap jadual aktiviti pelajar. Tidak pentingkah program seperti ini?

Kita hanya memikirkan kepentigan diri tetapi tidak untuk kepentingan mahasiswa. Ini juga merupakan satu bentuk rasuah yang berbentuk materialistic. Satu ugutan kepada mahasiswa. Jika mahasiswa tidak terlibat program maka tidak dapat asrama. Jadi ramailah mahasiswa yang berebut-rebut mahukan asrama dengan terlibat dengan aktiviti tetapi tidak menghayati dengan betul dan hanya sekadar memenuhi ruang kad aktiviti dengan cop bagi menunjukkan mereka ‘aktif’ tetapi pasif pemikiran.

Amalkanlah sikap seperti ini supaya mahasiswa akan jadi pak turut sampai bila-bila. Mahasiwa dikongkong oleh material bukan berjuang untuk menolak material. Mahasiwa mempunyai maruah dan bukannya seperti plastik yang akhirnya akan dikitar semula.

Category : edit post

0 Response to "Apa Motif Kad Aktiviti Pelajar?"

Post a Comment

IP Anda

IP

Tetamu

About Me

Followers