MICET Daily Streaming

Penipuan Terselindung

Oleh Irwan On 6:44 PM

Apakah kepentingan yang MICET dapat dengan pengisian borang DDA Cimb Bank yang boleh didapati dikaunter Kewangan MICET? Adakah ini satu penipuan secara besar-besaran? Cuba difikir sejenak mengapa pihak MICET ‘memaksa’ pelajar untuk mengisi borang DDA?

Sekarang pihak pengurusan MICET gelabah kerana pihak MARA telah memasukkan duit ke dalam akaun bersama duit saraan dan duit pengajian. Sebab pihak MARA berbuat demikian adalah untuk membuktikan kepada pelajar bahawa pihak MARA telus dalam memberikan pinjaman kepada pelajar. Akan tetapi ada ‘pihak tengah’ cuba mengambil kesempatan terhadap pelajar.

Sebagai contoh mengapa pelajar perlu melunaskan kepada pihak pengurusan MICET duit pengajian mereka secara total sedangkan pembayaran yuran pengajian adalah berdasarkan jumlah pengiraan jam kredit yang diambil bukan main lump-sum begitu sahaja.

Jika dikira kembali, jumlah yuran pengajian pelajar diploma adalah RM4000 setiap semester manakala untuk pelajar peringkat ijazah adalah sebanyak RM5750 setiap semester. Jika dikira jam kredit yang diambil sebagai contoh adalah 18 jam kredit:

Katakanlah harga setiap jam kredit adalah RM300

RM300 X 18 jam kredit = RM 5400

Jadi pelajar kena bayar adalah RM5400 bukannya RM5750 bagi pelajar ijazah. Jadi baki sebenar pelajar akan dapat sepatutnya RM350. Tetapi pelajar yang mengambil sekitar 12 jam kredit adalah:

RM300 X 12 jam kredit = RM3600

RM5750 – RM3600 = RM 2150

Jumlah sebanyak RM2150 ini adalah duit pelajar. Jika pelajar tersebut tidak mengetahui, maka duit mereka akan hangus begitu sahaja. Apa tidaknya, mereka yang bayar untuk 18 jam kredit pun rugi sama dan ini apatah lagi pelajar yang mengambil 12 jam kredit. Ayuh pelajar, jangan bersengkokol dengan malaun-malaun ini. Dapatkan kembali wang anda. Itu duit anda. Jangan biarkan anda ditipu oleh orang yang bodoh dalam menguruskan duit anda. Sentiasa peka dengan perkembangan semasa.

Itulah sebab borang DDA dikeluarkan dan notis seperti “memaksa’ pelajar dikenekan sehingga penghujung April ini. Kenapa perlukan boring DDA? Biarlah pelajar yang menguruskan kewangan mereka sendiri. Mungkin sebab inilah pihak MICET gelabah kerana duit masuk secara terus ke dalam akaun pelajar. Jangan biarkan anda merana. Itu duit anda.

Category : edit post

2 Response to "Penipuan Terselindung"

  1. Amir' Said,

    heh iyeke..pas2 pe tndakan ko?

     

  2. mcmn pulak dgn budak yg l.i ygxde jam kredit kena byr rm4000??

     

Post a Comment

IP Anda

IP

Tetamu

About Me

Followers