MICET Daily Streaming

Mana Kilauan?

Oleh Irwan On 7:41 AM

Setelah selesai berlangsungnya program Kolej Teknologi Islam Antarabangsa Melaka (KTIAM) bersama pelajar sekolah pada 27 Februari hingga 1 Mac 2009, Chem-E-Car pada 5 Mac 2009 dan Polymer Rubber Institute Malaysian (PRIM) pada 5 hingga 7 Mac 2009, tiada lagi kilauan lampu warna-warni di ruangan kampus MICET. Apakah kilauan ini untuk mengaburi mata pelawat?

Ini menunjukkan sikap pengurusan hanya bersikap ‘double standard’ dalam apa jua program yang diadakan lebih-lebih lagi program yang begitu gah. Adakah dengan memasang lampu tersebut hanya semata-mata ingin menunjuk-nunjuk kepada orang luar bahawa MICET ini penuh dengan cahaya warn–warni sedangkan pada waktu biasa seperti lampu laluan pejalan kaki tidak dipasang dengan lampu.

Bagi orang luar, kita terlalu agung-agungkan tetapi untuk pelajar sendiri mereka tidak menyediakan kemudahan yang mencukupi. Salahkah menerangi kawasan-kawasan laluan pejalan kaki dengan lampu? Jangan kerana anak kelaparan, kera disusukan. Utamakanlah pelajar MICET terlebih dahulu daripada orang luar.

Adakah mahu mengejar nama daripada menjaga keselamatan. Keselamatan yang dimaksudkan adalah ketika pelajar menggunakan laluan ketika melalui belakang bilik pensyarah sedangkan kawasan tersebut gelap. Katakanalah tiba-tiba pelajar terjatuh atau berlaku sesuatu yang tidak jangka, nama MICET jugalah akan ‘harum’ tapi dalam keadaan yang kotor.

Jika mahu menerangi kawasan, biarlah ia berterusan kerana perubahan pada MICET apabila diterangi dengan cahaya-cahaya lampu yang berwarna-warni. Suasan itu akan menyerikan suasana malam dalam kampus.

Sudahlah gelap tanpa lampu jalan yang rosak. Ditambah pula masalah kegelapan pada laluan utama pelajar ketika menggunakan laluan berbumbung ketika hujan. Jadi, pihak terlibat harus mementingkan keselamatan pelajar berbanding kepentingan diri. Ketika hujan, laluan tersebut lagi berbahaya kerana licin dengan lantainya yang basah. Keadaan yang gelap akan menyukarkan pelajar ke kelas jika hari itu hujan. Sama-sama fikir masalah ini.

Category : edit post

0 Response to "Mana Kilauan?"

Post a Comment

IP Anda

IP

Tetamu

About Me

Followers